Část 2: Motorky a classic

Martin Macík ukončil dlouhé čekání na další české vítězství v kamionech, Martin Prokop vylepšil naše maximum v kategorii automobilů a Libor Podmol prokázal, že má silnou vůli a obřího bojovného ducha. I takový byl letošní ročník Rallye Dakar v podání českých jezdců. Připomeňme si nyní vystoupení každého z nich.

Motorky
Martin Michek

Nejúspěšnější český motorkář. Jezdec stáje Orion – Moto Racing Group obsadil desáté místo. Tímto výsledkem vyrovnal nejenom své dakarské maximum (desátý skončil už v roce 2021), ale také nejlepší české umístění v historii této kategorie. Kromě Michka dosáhl na celkovou desátou pozici pouze Stanislav Zloch, který tuto příčku obsadil v roce 1998. Michek letos vyrovnal rovněž své etapové maximum. V předposlední etapě byl klasifikován jako devátý.

Cesta do cíle nebyla pro českobudějovického rodáka snadná. V páté etapě si totiž narazil zápěstí, s jehož bolestí se poté musel potýkat až do cíle a chvíli dokonce uvažoval o odstoupení. Po osmé etapě se navíc ke všemu přidal virus, kterým se Michek nakazil v bivaku.

Milan Engel

Desátý dakarský start skončil pro Engela 22. místem. Jde o jeho třetí nejlepší výsledek v této soutěži. Lépe dopadl pouze v letech 2019 a 2021, kdy si připsal patnácté, respektive osmnácté místo. V cíli mohl být velmi vděčný svému týmovému kolegovi Jaromíru Romančíkovi. Bez něj by totiž letošní ročník dost možná nedokončil. V sedmé etapě totiž na jeho KTM praskla rozeta. Romančík, který už v tu dobu neměl šanci na dobrý výsledek, ale neváhal a dal Engelovi své zadní kolo.

Jan Brabec

Jan Brabec se po dvou letech opět vrátil do nejlepší třicítky. Obsadil 27. místo, což byl počin, který nestačil pouze na jeho výsledek z roku 2022. Tehdy byl jezdec stáje Strojrent Racing klasifikován jako dvacátý třetí. Ve srovnání s řadou soupeřů proběhlo Brabcovo vystoupení bez větších potíží. Závěrečný týden ale pro něj nebyl ani v nejmenším snadný. Bojoval totiž se zimnicí.

David Pabiška
Český matador dokončil svou 14. dakarskou účast v kategorii motocyklů na 42. příčce. Současně si připsal čtvrté místo mezi jezdci bez asistence.

Martin Prokeš
Nejlepší z českých motorkářských nováčků. Martin Prokeš se při svém prvním dakarském startu vyhnul vážnějším problémům a obsadil 43. místo. Na Davida Pabišku ztratil pouhých 14 sekund.

Libor Podmol
Libor Podmol je názornou ukázkou toho, že na Dakaru se můžete stát hrdinou, i když nebojujete o nejvyšší pozice. Mistr světa ve freestyle motokrosu sice zakončil svůj třetí start v této slavné soutěži na 53. místě, na fanoušky a odborníky ovšem zapůsobil zejména cestou, kterou se k tomuto výsledku propracoval.

Ve druhé etapě potkal Podmola tvrdý pád, při kterém se udeřil o kámen do hlavy. V situaci, která by pro leckoho znamenala konec, odmítl převoz do nemocnice. Místo toho si nechal ránu nad pravým okem zašít devíti stehy přímo na trase etapy bez léků proti bolesti a pokračoval v soutěži. Několik dalších dnů na napuchlé oko neviděl a rovněž ho limitovala bolest ruky. Za tento projev silné vůle dostal po čtvrté etapě cenu za odvahu od ředitele soutěže Davida Castery.

Aby toho nebylo málo, čelil Podmol i problémům s nádrží a v polovině soutěže mu přestal fungovat také druhý rychlostní stupeň, což bylo překážkou zejména v dunách. Předposlední etapu navíc musel dokončovat s roztrženou přední pneumatikou.

Dušan Drdaj

94. místo v konečném pořadí tomu sice úplně neodpovídá, přesto se Dušan Drdaj při své dakarské premiéře zařadil mezi nejvýraznější české jezdce. Motokrosový mistr republiky totiž patřil ve většině etap mezi nejrychlejší nováčky. Ještě před náročným dvoudenním Chrono48 se nacházel na celkové 30. pozici a současně na druhém místě mezi nováčky. Právě při nejdelší etapě ale jeho naděje na dobrý výsledek vyhasly – odstoupil již první den kvůli díře zadní nádrži.

První start na Dakaru neskončil pro Drdaje výsledkem, který by si představoval. Svou rychlostí ale ukázal, že by při svých dalších vystoupeních rozhodně nemusel být jenom do počtu.

Jaromír Romančík

Romančík na svém premiérovém Dakaru cíl neviděl. Jeho problémy začaly už ve druhé etapě, kdy musel patnáctkrát zastavovat kvůli problémům s palivovým ústrojím a strávil na trase dlouhých sedm hodin. O den později ho již technické potíže z etapy vyřadily. Ačkoli se od pátého dějství vrátil zpátky do akce, aby alespoň sbíral zkušenosti, sedmá etapa udělala za jeho vystoupením definitivní tečku. Stalo se tak poté, co se rozhodl dát své zadní kolo Milanu Engelovi, který řešil potíže s rozetou.

 

Dakar Classic

Ondřej Klymčiw

Bývalý motorkář měl při svém posledním startu se Škodou 130 LR nakročeno k velkému úspěchu. Byl totiž zapojen do bitvy o vítězství a ještě čtyři dny před koncem se nacházel v čele průběžného pořadí. V následujících dnech ale nabral nejprve ztrátu kvůli tomu, že zapadl a poté se navíc přihlásily o slovo technické problémy. Místo první pozice tak z toho byla v cíli jen 24. příčka. Konečný výsledek ale nebyl pro Klymčiwa letos tím hlavním. Svým startem se totiž rozhodl podpořit Centrum Paraple, na jehož konto během soutěže sponzoři nebo fanoušky přispívali.

Jan Vinš

Pro Jana Vinše skončil jeho první start v Dakar Classic 56. místem. Nastoupil s vozem Mitsubishi Pajero.

Barbora Holická

I Barboře Holické se podařilo své snažení dotáhnout až do cíle. Spolu s navigátorkou Lucií Engovou dovezli Citroën 2CV do cíle na 63. pozici.

Foto: MM Technology

Pin It on Pinterest

Shares
Share This

Sdílej

Sdílej s přáteli.