Třetí říjnový víkend se nesl ve znamení závěrečného dílu českého šampionátu RI Okna Rallysprint. Ten nakonec po dramatické závěrečné vsetínské rally opanoval Martin Vlček s Fordem Fiesta R5.

Rally (což je americký pojem, používá se rovněž i označení rallye pocházející z Francouzštiny) má nejen v České republice bohatou historii a celosvětově se těší velké oblibě ze všech disciplín motorsportu. První závody označené oficiálně jako rally se konaly už na začátku minulého století. Mimochodem v původním významu znamená rally francouzský výraz pro hvězdicovou jízdu – vozy měly za úkol dojet do cíle z různých pozic v okolí.

Od tohoto principu se ale s postupem času upustilo. Dlouhé závody jako Paříž-Madrid nebo Giro di Sicilia nahradily kratší podniky. A tak se rally postupně vyprofilovalo až do podoby automobilové soutěže, jejíž závody se konají mimo okruh na běžných, uzavřených komunikacích. Kroužení dokola tu tedy nečekejte, stejně tak se připravte i na souboj pilotů s časem na nejrůznějších površích – ani sníh a led nejsou výjimkou!

Rally se oproti klasickým okruhovým závodům odlišuje i v lecčem dalším. Ať už třeba tím, že ve voze se vyjma pilota nachází i jeho navigátor, přičemž v případě nehody na rychlostní zkoušce se namísto na pomoc týmu při opravě vozu musí oba spolehnout pouze na vlastní dovednosti. Další odlišností jsou například přejezdy mezi rychlostními zkouškami, které se konají na běžných komunikacích za plného provozu a kde piloti musí dodržovat dopravní předpisy i ve svých speciálech.

Co je na rally ale to nejlákavější, co přitahuje fanoušky po celém světě, je všudypřítomné riziko a adrenalin. Přestože bezpečnost vozů je vysoká, oproti závodění na okruzích zde piloti nemají k dispozici žádné únikové zóny. Prakticky po celou dobu jízdy hrozí kolize v rychlosti mnohdy i hodně přes dvě stě kilometrů v hodině.

A právě to se divákům líbí. O tom, jak všestranně komplexní jezdci rally musí být, se mohli o uplynulém víkendu přesvědčit i fanoušci tohoto sportu na Vsetínsku. Rally Vsetín uzavřela národní šampionát RI Okna Rallysprint – a bojovalo se až do konce! O vítězství se totiž přetahovali polský pilot Grzegorz Grzyb s vozem Škoda Fabia R5 a zlínský závodník a Jaromír Tarabus.

Rozdíl mezi oběma před poslední rychlostní zkouškou byl minimální – ani ne dvě vteřiny ve prospěch Tarabuse. A dramatičtější finále šlo vymyslet jen těžko. Polák Grzyb totiž během své stíhací jízdy chyboval. Tarabus si tak mohl jet pro triumf s pomyslným náskokem zhruba šesti vteřin, jenže ani on se nevyvaroval chybky, která ho nakonec odsoudila k celkovému stříbru.

„Jsem rád, že jsme nakonec úspěšně v cíli. Souboj to byl krásný, ale pro nás mohl v závěru skončit dosti nešťastně. V jednom místě jsem byl moc rychlý a s vozem jsme se dostali mimo trať. Naštěstí jen na louku, kde jsme poztráceli pouze cenné vteřinky a auto naštěstí zůstalo celé,“ popsal český závodník krušné chvilky pro regionální deník.

Tomu pak poskytl vyjádření i celkový mistr, Martin Vlček (Ford Fiesta R5), který dojel jako třetí. „Přijeli jsme sem s jasným úmyslem neublížit autu a jet v podstatě na jistotu, což se nám podařilo a ještě jsme stihli nasbírat cenná data díky použití nových pneumatik. Soutěž tedy po všech stránkách můžeme hodnotit jen pozitivně,“ těšilo Vlčka.

Pin It on Pinterest

Shares
Share This

Sdílej

Sdílej s přáteli.