Aleš Loprais se svojí tatrou nedokončil čtvrtou etapu Rallye Dakar 2018 a v soutěži s velkou pravděpodobností nebude pokračovat. Vítěze úvodní etapy zastavily technické problémy, kvůli kterým posádka nocovala v dunách. Loprais sice ještě chybí v seznamu odstoupivších jezdců, z jeho vyjádření je ale patrné, že ve 40. ročníku slavné soutěže už pokračovat nebude.

„Hned po startu nám odešel posilovač řízení a v jednom velkém stoupání nám do toho ještě turbo vypovědělo poslušnost. Zvažovali jsme, zda se vůbec pustíme do dun, a následně to riskli,“ uvedl Loprais na facebooku. I přes snížený výkon poté absolvoval 90 procent trati, závěr náročné etapy ale už nezvládl projet a vše zakončila havárie. „Celou dobu jsme jeli na želvu a nejnižší možný stupeň s jednou atmosférou tlaku v pneumatikách. Jiná volba nebyla. Poslal jsem Královnu do jednoho trychtýře, který bychom za normálních okolností lehce zvládli. V dané konstelaci to ale prostě nevyšlo. Sesunula se z prudké duny, měl jsem plyn na podlaze, ale výkon tam nebyl. Protiduna byla velmi strmá, ale pád byl relativně do měkkého, takže nás nic kromě duše nebolí,“ popsal Loprais kritický moment.

Několik posádek kamionů se mu poté pokoušelo pomoct, ale nepovedlo se jim to. „Crash je většinou vina pilota a já se k ní hlásím. Rozhodnutí pokračovat, i za těchto neoptimálních podmínek, jsem si udělal sám. I když kluci v kabině nic nenamítali. Pohádka skončila,“ dodal Loprais, který měl technické problémy i v úterý. Přes noc plánoval turbodmychadlo vyměnit a následně se přesunout do bivaku.

Pilot kamionu Martin Kolomý obsadil s tatrou třetí místo ve čtvrté etapě Rallye Dakar. Na 330 kilometrů dlouhé rychlostní zkoušce byli rychlejší jen suverénní Rus Eduard Nikolajev, který v kamazu vyhrál už třetí etapu za sebou, a Argentinec Federico Villagra. Martin Macík s liazem byl šestý a posunul se na průběžnou čtvrtou pozici.

„Etapa to byla nádherná, byl tam krásný začátek na pláži, který na Dakaru ještě nikdy nebyl. Tato nová věc s paralelním startem dvou kamionů mě hodně potěšila, protože jsme ho vyhráli. Jinak opravdu krásný hory, řečiště. Auto funguje, i když na něm musíme ještě něco doladit. Těším se na zítra,“ komentoval čtvrtou etapu Kolomý, který má po nešťastné třetí etapě ztrátu na vedoucího Nikolaeva přes třináct hodin a drží se na patnáctém místě.

Martin Šoltys si dojel pro své premiérové umístění v top 10, když závod dokončil na osmé pozici. „Dneska se nám to podařilo. Zajeli jsme super výsledek. Bylo to teda těžký, hlavně prvních sto kilometrů byla rozbíječka, skákali jsme po kamení, řečištěm. Sotva tam kamion projel, jak to tam bylo ouzký. Bolí mě opravdu celý tělo. V dunách se nám pak ale dařilo i když jsme se zasekli na jednom bodě spolu s Macíkem a Lopraisem, nakonec jsme ho ale našli. Před námi pak Lopík spadnul, převrátil se na střechu a zůstal tam. Je to čím dál tím horší a horší, opravdu každá etapa je těžší. Ta špička opravdu letí, vůbec nechápu, jak oni můžou takto jet,“ líčil své pocity po dojezdu do cíle Martin Šoltys, kterému v průběžném pořadí patří krásné osmé místo.

Problémy, ale zejména s technikou, řešil i Martin Macík, který se sice posunul z pátého na čtvrté místo, značně však poničil svůj kamion Liaz. „Takový teror jsme už dlouho nezažili. Pořadatelé nám to udělali pořádně těžké. Ale tak má vypadat Dakar. Navigace je složitá, auta dostávají zabrat, ocitáme se v riskantních situacích a asi třikrát jsme se málem převrátili. Nebylo to občas příjemné,“ uvedl Macík.

V úterý poškodil brzdy, tlumiče i dofukování pneumatik. Čas ztratil i defektem. „Mechanici budou mít celou noc co dělat, aby dali Frantu dohromady, za což se jim omlouvám. Byly to moje chyby,“ řekl pilot týmu Big Shock Racing, který počítá s tím, že dnes čeká na posádky jedna z nejnáročnějších etap rallye. „Musíme jet tak, aby to auto vydrželo a my to zvládli. Jak se říká: plný plyn a kolama na zemi,“ dodal Macík.

Martin Prokop obsadil mezi automobily desáté místo a i přes větší ztrátu způsobenou defektem a vyhrabáváním zapadlého vozu je celkově dál devátý. Český pilot strávil na trase o 47 minut déle než Francouz Sébastien Loeb,který si připsal letošní premiérové etapové prvenství.

„Po 50 kilometrech jsme museli zastavit s prasklou pneumatikou, trochu nám trvalo, než jsme se poprali se šrouby kol a pak jsme stavěli u mechaniků pro další kolo, protože bylo hlášeno spousta dalšího kamení, takže jsme nechtěli riskovat jet jenom s jednou rezervou,“ vylíčil Prokop na facebooku.

Další potíž nastala, když s vozem spadl do písečného kráteru. „Vyhrabali jsme se rychle, ale problém byl ten, že jsme nemohli najít nájezdy, které jsem při výjezdu zahrabal tak hluboko, že nešly vůbec najít. A tak jsme si zahráli na archeology a potupně hledali centimetr po centimetru v roztopeném písku, zatímco auto stálo nad námi připravené k jízdě,“ uvedl Prokop, který se navíc v závěru nevyhnul chybě v navigaci.

Mezi motocyklisty vyhrál etapu Francouz Adrien van Beveren a ujal se celkového vedení. Dosavadní lídr a obhájce prvenství Sam Sunderland ze soutěže odstoupil. Britský pilot havaroval, s bolestmi zad pak nejprve pokračoval, ale posléze musel být přepraven vrtulníkem na vyšetření do nemocnice. Nejlepším českým jezdcem byl na 30. místě Milan Engel, stejná pozice mu patří i celkově.

Nepříjemné momenty v úterý zažili Josef Macháček a Olga Roučková. Matador Macháček musel měnit spojku a těsně před cílem havaroval. „Poslal jsem to takovým způsobem, že je čtyřkolka zmuchlaná,“ uvedl pětinásobný vítěz kategorie čtyřkolek, jenž si sám z pádu odnesl naraženiny. Letos je zatím sedmadvacátý.

Čtyřkolku Roučkové poté při vyprošťování z písku „přejel“ kamion. „Měla jsme helmu na duně, pípla jsem si, aby o mě věděli, ale přijel obrovský červený truck a přejel mě…,“ popsala Roučková.

Štěstí bylo, že výrazněji bylo poškozené jen kolo. „Trsátka jsem z toho neměla, jen kolo bylo šišaté. Takže, když jsem to za hodinu vyhrabala, tak jsem ho sundala, obouchala a pomalu jsme dojela,“ řekl členka týmu Moto Racing Group, která je průběžně čtyřicátá.

„Chtěla bych být trošičku více vepředu, ale bohužel to nejde a patřím k pomalejším jezdům. Doufám, že se to zlepší a už nebudu vstávat levou nohou,“ dodala Roučková.

Nejvýše z Čechů se drží dvaadvacátý Zdeněk Tůma. „Hodně jezdců bloudilo, mně se naštěstí povedlo všechny waypointy chytit. Dostali jsme se do míst s největšími dunami, co jsem kdy viděl. Vyškrábat se na vrcholek je fakt náročné, stroj u toho často brečí,“ řekl jezdec týmu Barth Racing.

Pořadí po 4. Etapě

Motocykly: 1. Van Beveren (Fr./Yamaha) 11:03:23; 2. Quintanilla (Chile/Husqvarna) +1:55; 3. Benavides (Arg./Honda) +3:15; … 11. Svitko (Slov./KTM) +15:50; 30. Engel (ČR/KTM) +1:38:56; 57. Pabiška (ČR/KTM) +3:35:47; 59. Brabec (ČR/Yamaha) +3:52:15; 66. Vlček (ČR/Husqvarna) +4:40:01; 86. Veselý (ČR/KTM) +7:03:17; 99. Novotná (ČR/Husqvarna) +8:17:32; 100. Lhotský (ČR/KTM) +8:25:02.

Čtyřkolky: 1. Casale (Chile/Yamaha) 13:00:42, 2. Karjakin (Rus./Yamaha) +25:30; 3. Hernandez (Peru/Yamaha) +35:01; … 20. Tůma (ČR/Yamaha) +5:09:47; 36. Macháček (ČR/Yamaha) +6:04:03; 41. Roučková (ČR/Yamaha) +5:52:23.

Automobily: 1. Peterhansel, Cotret (Fr./Peugeot 3008 DKR) 10:36:07; 2. Loeb, Elena (Fr., Mon./Peugeot 3008 DKR) +6:55; 3. Sainz, Cruz (Šp./Peugeot 3008 DKR) +13:06; … 9. Prokop, Tománek (ČR/Ford) +1:22:44; 32. Vaculík, Plechatý (ČR/Ford) +8:07:03; 34. Ouředníček, Křípal (ČR/Ford) +20:16:32;

Kamiony: 1. Nikolajev (Rus./Kamaz) 12:22:27; 2. Villagra (Arg./Iveco) +36:55; 3. Vjazovič (Bělorusdko/MAZ) +2:22:23; 4. Macík (ČR/Liaz) +2:22:57; … 8. Šoltys (ČR/Tatra) +4:06:00; 16. Kolomý +13:28:28.

Pin It on Pinterest

Shares
Share This

Sdílej

Sdílej s přáteli.