Po sobotním triumfu v úvodním dílu 40. ročníku Rallye Dakar se Aleš Loprais musel v neděli smířit s třetí pozicí a poklesem na druhé místo průběžného pořadí. Ve druhé etapě ukázal v peruánském písku svou sílu obhájce loňského prvenství Eduard Nikolajev s kamazem a před českého závodníka se vklínil ještě Argentinec Federico Villagra.

Aleš Loprais zahájil z první pozice a otevíral cestu konkurenci. Během navigačně náročné druhé etapy  z Pisca do Pisca se mu ale nevyhnuly drobné technické problémy. Ztráta času během dotahování přední nápravy a upevňování rezervy po jednom ze skoků přes dunu nakonec znamenaly, že do cíle dojel se ztrátou 6 minut třetí za vedoucím Nikolaevem a druhým Villagrou. “Pak jsme začali zase tahat a dopadlo to docela dobře. Druhý flek celkově je pro nás po dnešku hodně pěkný výsledek. Valíme dál”, komentoval po etapě Aleš Loprais.

Martin Kolomý dokončil druhou etapu čtvrtým nejrychlejším časem, a to i přes kolizi na trati. V celkovém hodnocení tak poskočil z osmé pozice právě na čtvrtou. Druhý pilot týmu Martin Šoltys dojel do cíle náročné etapy na čtrnáctém místě.

Martin Kolomý zajel ve druhé etapě celkově čtvrtý nejrychlejší čas, a to i přes to, že se asi na 150 kilometru srazil s osobním autem. „Dnešní etapa byla opravdu hodně náročná, hodně dun. Písek byl strašně sypký. Jelo se nám parádně. Zůstali jsme ve dvou kráterech, takových dunách, že jsme se nemohli vyhrabat nahoru, tak jsem musel chvíli „tobogánovat“. Tam jsme ztratili pár drahocenných minut. No a končilo to vlastně tím, že jsme měli nehodu s jedním osobákem, kterému jsme se uhýbali doprava, že jsme jeli skoro po skále a on uhýbal také pořád doprava až pod nás vjel, tak jsme se tam také chvíli zdrželi. Jsme ale teprve na začátku, TATRA je celá, opět letěla. Zítra pokračujeme,“ řekl v cíli náročné etapy Kolomý.

Druhý pilot týmu TATRA Buggyra Racing Martin Šoltys překvapil i sám sebe a dojel na čtrnácté pozici. „Oproti prologu to dneska bylo opravdu náročný, dlouhý a výživný. Dojeli jsme čtrnáctí se ztrátou hodiny a půl. Jako nováček si myslím že dobrý, předjížděli jsme hvězdy jako Ardavicus, Kamazy, které měly nějaké problémy. Nám se to zaplať pánbůh naštěstí vyhlo, takže spokojenost,“ hodnotil druhou speciálu Martin Šoltys.

 „Tak bylo to hrozně zábavný, já jsem byl teda šokovaný, co oni si dovolí nám předvést v první velké etapě. Já ty nováčky celkem lituju. Musím smeknout klobouk před Martinem Šoltysem, protože dostat se za volantem do takového masakru je opravdu hrůzný a on to zvládnul špičkově,“ chválil dakarského nováčka matatador Josef Kalina. „V jednu chvíli jsme tam měli malý problém s navigací, kluci dokonce lezli na střechu, aby hleděli do dáli, ale viděli tak maximálně do další duny, tak jsem jim říkal, že to je zbytečný ať tam nelezou. Nakonec jsme se z toho vymotali a jsme v pořádku v cíli,“ řekl na konci dne Josef Kalina.

Po druhé etapě Rallye Dakar bylo v bivaku týmu Big Shock Racing o čem vyprávět. Pilot kamionu Martin Macík i jezdec na motocyklu Jan Brabec splnili slib a ve druhé etapě oba výrazně vylepšili své pozice. Macík se posunul na celkové 10. místo mezi kamiony, Brabec poskočil ze 141. pozice na 91. Ze svého tažení startovním polem si přivezli také spoustu zážitků. Brabčák si například celkem kuriózně zlomil kšilt u přilby, což mělo v dalších kilometrech i své výhody. Posádka Martina Macíka se zase musela vyhýbat Kamazu, který se kutálel z písečné duny.

Pilot Martin Macík s navigátorem Františkem Tomáškem a mechanikem Michalem Mrkvou byli z druhé etapy nadšení. „Jelo se nám výborně, i přesto, že jsme se párkrát zakopali. Když jsme napoprvé nevyjeli dunu, museli jsme couvat a znovu se rozjíždět. Opravdu to tu není vždy jednoduché. Viděli jsme Kamazáka, který šel na boudu. Najednou se vyřítil z duny, udělal bum – bum – bum a už ležel. Duny jsou zrádné. Musíte do nich najíždět z boku, tím pádem se ale kamion hodně naklání,“ popisuje písečné nástrahy Martin Macík. „Byla to nádherná, i když dost náročná etapa. Auto funguje výborně, i přesto, že jsme dost lítali vzduchem a chvílemi jeli hodně rychle. Měli jsme už hlad a těšili se na svačinu. Strašně nás to bavilo, máme radost, že jsme zpět v první desítce a jede se dál,“ doplňuje mechanik Michal Mrkva.

Motorkář Jan Brabec do druhé etapy startoval ze 141. místa, kvůli dvouhodinové penalizaci, kterou v první etapě vyfasoval za vynechaný kontrolní bod. A díky svému obrovskému sportovnímu nasazení prosvištěl startovním polem až na výbornou 33. etapovou pozici, která mu zajistila celkové 91. místo. V poušti přitom došlo k celkem nečekané úpravě výstroje. „Šel jsem lehce na držku a zlomil si při tom kšilt. Což mi následně pomohlo v rychlých úsecích, protože mě kšilt už netahal nahoru. Mám s sebou ještě jeden náhradní, ale už mi nebude ladit k přilbě,“ hlásí Jan Brabec, který po náročné etapě dorazil do bivaku ve skvělé náladě a plný energie: „Já jsem spokojený. Jelo se mi výborně. Chytil jsem všechny body. Duny jsem prosurfoval, jak na prkně. A boží bylo, když jsme se vynořili u oceánu. Ten pohled byl tak krásný, že jsem měl chuť zastavit a udělat si selfíčko,“ dodává Brabčák. Ve druhé etapě už Jan Brabec také neměl nejmenší problém s navigací. Náročnější pro něj bylo vyhnout se všem nerovnostem na trati. „Protože jsem startoval zezadu, jel jsem hodně v prachu a bylo potřeba dávat bacha na kameny. Nejnáročnější to bylo, když přišlo poledne a nebyly vidět hrany dun,“ popisuje Brabec.

Martin Prokop sahal v kategorii automobilů po devátém místě a stejné umístění mu v první verzi výsledků patřilo i celkově. Po desetiminutové penalizaci za neprojetý waypoint ale jihlavský soutěžák spadl na čtrnácté místo a celkově je dvanáctý. Novým lídrem je Francouz Cyril Despres. Pouhých 48 sekund za Despresem v neděli dojel jeho krajan Stéphane Peterhansel, který při jubilejním 40. ročníku soutěže útočí v kategorii automobilů na vítězný hattrick. Po prvním dílu desátý Prokop na nejrychlejšího muže nedělní etapy ztratil víc než patnáct minut a  v průběžném pořadí měl manko 14 a půl minuty, protože Despres v sobotním prvním dějství dojel až patnáctý. Právě Despres byl ale příčinou toho, že Prokop v závěru minul jeden waypoint. Český jezdec pustil rychlejšího Francouze před sebe a v prachu ztratil cestu. “Trochu jsme se tam zamotali. V cíli erzety jsme zjistili, že ho nemáme, a museli jsme se pro něj vrátit. Naštěstí jsme nedostali penalizaci, ale museli jsme si deset kilometrů zajet,” vylíčil Prokop na facebooku.

Jury ale celou sitaci viděla jinak a ve výsledcích se u Prokopova jména objevila penalizace 10 minut, která znamenala propad na čtrnáctou pozici v etapě a v celkovém pořadí na dvanácté místo. Prokop bez ohledu na výsledková škatulata označil etapu za očistec. “Ještě mi stojí vlasy hrůzou. Bylo to náročný. Písek byl extrémně měkkej a těžko se s ním dalo projet. Velkou výhodou byla desátá startovní pozice, protože jsem měli namalovaný stopy, kudy jet, ale ještě zbývalo trochu tvrdšího písku, který jsme si mohli vybrat a chytit v něm nějakou trakci,” uvedl. Na motocyklu si etapové prvenství připsal Španěl Joan Barreda a je novým lídrem. Ondřej Klymčiw byl v etapě jednadvacátý a celkově mu patří 24. příčka.

Po pekelné etapě byl nadšený pětinásobný vítěz Dakarské rallye Josef Macháček. Ten jízdu v peruánských dunách hodnotil jako skvělé svezení. „Nedělení etapa byla fantastická, pravá africká. Rychlé pískové úseky, dlouhé pláně a pak masakr, kdy člověk musí překonávat sjezd z dun, které jsou opravdu velké. Pro čtyřkolku je to úplné potěšení,” byl nadšený 60letý jezdec, který hodil za hlavu dvouhodinovou penalizaci z úvodního dne. „Pořadatel uznal chybu, když nám dal špatné informace o průjezdných bodech. V tuto chvíli neodpovídám na otázky o mém umístění. Mým cílem je dojet každý den co nejlépe,” doplnil Macháček z týmu BARTH Racing.

Jeho stájový kolega Zdeněk Tůma dojel v neděli na 29. místě a v celkovém hodnocení je na šestadvacáté příčce. „V těch peruánských dunách se musí dávat pozor, aby člověk neudělal kotrmelec. Nikdy nevíte, co je za ní. Hodně nám to usnadnila auta, která startovala před námi. Měl jsem jeden kritický moment, objížděl jsem auta, která nemohla vyjet nahoru. Jinak to bylo celkem v pohodě,” popisoval Tůma.

Komplikovaně zdolával 267 kilometrů v dunách David Pabiška. V nedělní etapě spadl a poranil si rameno. „Bohužel jsem si narazil klíční kost a holeň. Snad to nebude nic vážného. Musím se teď dát dohromady, abych byl v následujících dnech absolutně ready,” hlásil Pabiška, který v neděli dojel na 62. místě a celkově je na 58. příčce.

Nebyl to pro něj však jediný kritický moment v etapě. „K tomu mi tři kilometry před tankovacím bodem došel benzín, takže jsem musel motorku delší dobu tlačit. Pořadatel mě naštěstí viděl a asi sto metrů před cílem mi pomohl, když popoběhl s kanystrem. Ale strašně moc jsem se vymáčknul fyzicky.”

Pořadí po 2. etapě

Motocykly: 1. Barreda Bort (Šp./Honda) 3:18:36; 2. Van Beveren (Fr./Yamaha) +2:30; 3. Walkner (Rak./KTM) +4:50; … 24. Klymčiw (ČR/Husqvarna) +25:04; 39. Engel (ČR/KTM) +46:13; 58. Pabiška (ČR/KTM) +1:03:44; 70. Vlček (ČR/Husqvarna) +1:28:44; 91. Brabec (ČR/Yamaha) +2:32:50; 92. Novotná (ČR/Husqvarna) +2:34:55; 95. Veselý (ČR/KTM) +2:42:52; 109. Lhotský (ČR/KTM) +3:42:03.

Čtyřkolky: 1. Casale (Chile/Yamaha) 4:05:17, 2. Karjakin (Rus./Yamaha) +1:43; 3. Copetti (Arg./Yamaha) +11:51; … 11. Kubiena (ČR/IBOS) +39:04; 26. Tůma (ČR/Yamaha) +2:01:35; 31. Macháček (ČR/Yamaha) +2:38:28;

Automobily: 1. Despres, Castera (Fr./Peugeot 3008 DKR) 3:21:18; 2. Peterhansel, Cotret (Fr./Peugeot 3008 DKR) +27 s; 3. De Villiers, Von Zitzewitz (JAR, Něm./Toyota) +5:44; …12. Prokop, Tománek (ČR/Ford) +24:32; 37. Vaculík, Plechatý (ČR/Ford) +2:50:38;

Kamiony: 1. Nikolajev (Rus./Kamaz) 3:50:07; 2. Loprais (ČR/Tatra) +5:38; 3. Villagra (Arg./Iveco) +9:33; 4. Kolomý +13:07; 10. Macík (ČR/Liaz) +48:41; 15. Šoltys (ČR/Tatra) +1:49:49.

Pin It on Pinterest

Shares
Share This

Sdílej

Sdílej s přáteli.