Motory závodních vozů utichly, věnce jsou rozdány a tituly uděleny. Zápolení motoristických sportovců se nyní přesouvá do dílen a garáží, aby technika pro příští rok byla ještě rychlejší a spolehlivější. Tradiční anketa Zlatý volant však teprve nabírá otáčky. Odborná porota a letos poprvé i fanoušci musí zvážit, kdo si za své letošní výkony toto prestižní ocenění zaslouží. Zkusme zapátrat po kandidátech.

Ročník 2018 se nese ve znamení zásadních změn. Poprvé se do hlasování zapojuje veřejnost, poprvé bude udělen pouze jeden Zlatý volant pro držitele největšího počtu získaných bodů. Vítězové jednotlivých kategorií pak získají vedlejší ceny ve tvaru volantu. Zatímco v některých kategoriích budou hlasující vážit doslova na laboratorních váhách, v jiných se situace jeví jednoznačněji. Docela jasně to vypadá v kategorii rallye, kde bude Jan Kopecký aspirovat nejen na dílčí vítězství, ale zřejmě bude nejžhavějším favoritem na Zlatý volant. Ostřílený kostelecký soutěžák se ve své životní sezoně konečně dočkal kýženého titulu ve WRC2, což je neoficiální mistrovství světa vozů R5. A aby nikdo nebyl na pochybách, přidal ještě titul absolutního mistra ČR. Ve stínu Kopeckého dominance by však neměly zapadnout ani další úctyhodné výkony českých jezdců. Za zaznamenání stojí především 2. místo Martina Prokopa ve světovém poháru cross-country soutěží. V klasických rallye na sebe upozornil teprve 17letý talent Petr Semerád, když na první pokus vyhrál rallysprintovou sérii určenou pro vozy s pohonem 2 kol. Mezi dvoukolkami ve „velkém“ mistrovství republiky pak zvítězil o něco starší Jan Talaš. Ani jeho počínání by nemělo zůstat opomenuto…

Jasného favorita má letos také kategorie motokár. Patrik Hájek se stal mistrem světa ve třídě KZ, čímž přepsal dějiny kartingu. Ještě nikdy žádný Čech nebyl světovým šampionem v této disciplíně… Svůj obvyklý standard potvrdil Adam Kout, byť tentokrát to na titul nestačilo. Stříbro z mistrovství Evropy třídy Superkart má ovšem stále hodně vysokou cenu. Na mezinárodní scéně se 7. místem v silné konkurenci evropského šampionátu třídy OK prosadil ještě Roman Staněk. To Dominik Javůrek koncentroval svůj zájem na domácí mistrovství, a vyplatilo se to. Odměnou mu budiž mistrovský titul v prestižní třídě KZ2.

Ve zbývajících třech kategoriích vyložený favorit chybí, a tak bude na hodnotících, jak porovnají jednotlivá umístění v různých seriálech. V okruhových závodech dosáhli naši jezdci na několik kvalitních výsledků, ale žádný výrazně nevyčnívá. Náš zřejmě nejlepší pilot cestovních vozů Petr Fulín letos neabsolvoval konkrétní seriál, ale pouze jednotlivé podniky různých statusů. Přesto dokázal solidně zabodovat ve světovém poháru WTCR, když mu jediná účast stačila na celkové 27. místo. Absolvoval i mostecké klání silně obsazené série TCR Germany, kde si připsal v první jízdě 5. místo a druhou jízdu vyhrál. Zkušený pohárový harcovník Tomáš Pekař suverénně ovládl Octavia Cup a přidal ještě 3. místo ve středoevropské odnoži Renault Clio Cupu. Adam Lacko zakončil letošní ME tahačů stříbrem, Filip Salaquarda si mezi mnoha kvalitními soupeři zajistil 9. místo v seriálu ADAC GT Masters. S vozem GT závodil i Josef Král – tentokrát ve vytrvalostní evropské sérii 24h by Creventic. Konečné 3. místo českého týmu Scuderia Praha je především jeho zásluhou. Cenné 5. místo v italském mistrovství monopostů F4 vybojoval mladý Petr Ptáček, jenž současně zvítězil v klasifikaci nováčků.

Úspěšnou sezonu mají za sebou naši zástupci v závodech do vrchu. Lukáš Vojáček se stal mistrem Evropy v kategorii cestovních vozů, Vladimír Vitver skončil třetí v prestižnější kategorii závodních speciálů. Václav Janík zase obhájil s prototypem Norma prvenství v evropském poháru FIA. Vladimír Konicar, Jaroslav Mikeš a Jiří Kubíček vyhráli ve svých kategoriích mistrovství FIA historických vozů. Nejrychlejší český vrchař Miloš Beneš se v této sezoně věnoval primárně domácímu šampionátu a se svým monopostem Osella si podle očekávání zajistil titul absolutního mistra republiky.

Na evropské scéně uspěli také autokrosaři, což určitě nepřekvapí. Autokros patří historicky k našim parádním disciplínám. Petr Nikodém si podmanil divizi Buggy1600, když se stal současně mistrem Evropy i republiky. Tentýž double se povedl i Jakubovi Novotnému v divizi JuniorBuggy. V nejprestižnější divizi SuperBuggy byl zásluhou 5. místa nejúspěšnějším českým zástupcem Jakub Kubíček. V českém šampionátu pak získal 2. místo za mistrem republiky Radkem Jordákem. Mistrovství Evropy v divizi TouringAutocross, která se postupem času stala víceméně českou záležitostí, vyhrál opět Václav Fejfar. Z rallyekrosařů si na mezinárodním poli nejlépe počínal Josef Šusta, když v silně konkurenčním mistrovství Evropy vyválčil 5. příčku v divizi Super1600. Ve společné kategorii off-road to však bude mít proti autokrosové přesile velmi obtížné…

Komu byste Zlatý volant přáli vy? Letos můžete vyjádřit vlastní názor a svým hlasem ovlivnit konečné výsledky ankety. Sledujte nás i nadále, brzy bude spuštěno hlasování veřejnosti.

Pin It on Pinterest

Shares
Share This

Sdílej

Sdílej s přáteli.